این نوشته ازدیدگاه یک مخاطب موسیقی نگاشته شده وهیچ گونه ادعای کارشناسی درآن نیست.
بعدازبدقولی های فراوان کمپانی طپش رکوردز،بالاخره بعدازماههاانتظارآلبوم سیاوش قمیشی بانام رگباردرتیرماه امسال به بازارآمد.آلبومی که قبل ازانتشارآن به عنوان بهترین آلبوم وی درتاریخ فعالیت هنریش محسوب می شد.امابعدازانتشارآن انتقادهای زیادی ازاین آلبوم دربرخی زمینه هابه خصوص اشعاروتنظیمهاشد که بعضی ازآنهامنصفانه وبرخی غیرمعقول بود.
این آلبوم شامل 8 اهنگ است که تنوع سبک درآن مشهوداست.بلوز،راک وترنس.بلوزسبکی بسیارقدیمی وراک وترنس ازسبکهای پرطرفداراین روزهاست.استفاده ازسبکها وملودی های متفاوت نشانگرتسلط اهنگسازآلبوم(سیاوش قمیشی)برعلم موسیقی وهمچنین تجربه ی زیاددراین زمینه است.اشعاراین آلبوم بیشترمسیراجتماعی رادنبال میکنند.یغماگلرویی درشعرهاازپیچیدگی پرهیزکرده وسعی کرده مفهوم رابازبان ساده منتقل کند وبه عبارتی بامخاطب حرف بزند.تنظیمها که انتقادزیادی داشتندبه عهده ی رامون بوده که دراهنگهایی مانند"گل من" ،"دلتنگی"و"خدا"می توانست تنوع بیشتری درسازبندی ایجادکندواین ضعفی است که می تواندبه آلبوم لطمه واردکند.اماملودی هامثل گذشته زیباودلنشین هستند.یکی ازنقاط قوت آثارقمیشی ملودی های اوست.ملودی ایرانی راباموسیقی روزدنیاترکیب می کندوکلکسیونی ازانواع سبکهارابه دورازابتذال دراشعاروملودی هاارائه می کند.
طبق گفته ی کمپانی کلتکس رکوردزکه انتشارآلبوم را به عهده داشت ،رگبارفروشی بی سابقه داشته است به طوری که این کمپانی در10 سال گذشته چنین فروشی نداشته است.
وامابرسیم به کسانی که به دلایل نامعلوم انتقادهایی بی جاازاین آلبوم کردند. درماهنامه ی خاکستری که بامقاله هاونوشته های پربارهنری خوداعتبارزیادی دربین هواداران موسیقی وشعردارد،عده ای سعی کردندخودرابه اصطلاح امروزی ها،خدای آهنگسازی جلوه دهندوباانتقادهای تخریب کننده هنرسیاوش قمیشی رازیرسؤال ببرند.این عده که به ظاهرخودراطرفدارابی می دانند ازدوستی وصمیمیت ابی وقمیشی صرف نظرکرده ،گذشته رافراموش کردندوانتقادهای بیجایی ازسیاوش قمیشی کردند.آنهاکه اغلبشان راگیتاریست های آماتورتشکیل میدهندفکرمی کنندبانواختن گیتارمی شودبه درجه ی انتقادرسید.استادان عزیز،زمانی که سیاوش قمیشی درسن 10سالگی بدون معلم نواختن گیتارراآموخت شماکجابودید؟
عده ای دیگرگفتندزمان ملودی های قمیشی تمام شده واوبهتراست بازنشسته شود.چرازمانی که درشب نیلوفری سیاوش بهترین ملودی های خودراعرضه کردوجوانمردانه برای آقای صداآهنگ ساخت کسی صحبتی ازبازنشستگی نکرد؟شایدفکرمی کنیدآهنگسازی مثل فوتبال است که بابالارفتن سن توان پیشرفت ازبین برود.
اینهاهمان کسانی هستندکه وقتی سیاوش قمیشی آلبوم های ستاره های سربی وشب نیلوفری راساخت ،درکلوپ های رقص هوادارآهنگهای اندی وشهرام شب پره بودندوبه یکباره به حدی رسیدند که ازالبوم یک موسیقیدان برجسته انتقادکنند.وحالاوقتی می بینندکه سیاوش قمیشی باجوانان بااستعدادی مثل اروین خاچیکیان،آلن جی نظریان ،رامون وهمچنین یغماگلرویی کارمی کندوباالبوم های نقاب،بی سرزمین ترازباد،روزهای بی خاطره،غروب تاطلوع ورگبار،گامهای بلندی درجهت ارتقاء موسیقی نوین ایران برداشته است سرازلاک درآورده اندوکارشناسی می کنند.
تاکرشودهرآنکه نتواندشنید